PENA BAHASA

KEMBARA MUSAFIR
 

Tuesday, May 12, 2020

Latihan Peribahasa

19 comments
Bina sebuah cerita pendek dengan menggunakan peribahasa di bawah.

"Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa."

19 comments:

NUR HUMAIRA BATRISYIA BINTI MUHAMMAD ZAIDIE said...

Nama: Nur Humaira Batrisyia
Ali dipukul oleh kawan-kawannya kerana telah mengeluarkan kata-kata yang kesat. Akhirnya Ali menyesal akan perbuatannya namun semua itu sudah terlambat. Situasi Ali ini kita boleh kaitkan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa,kerana mulut badan binasa.

Puteri shafikah said...

-Puteri shafikah

Pada musim perintah kawalan pergerakan (PKP) ada seorang remaja yang telah ditahan oleh pihak polis kerana melanggar perintah (PKP), dengan rasa tidak puas hati remaja tersebut bertindak menghina dan memaki pegawai polis itu,lalu pegawai polis menahan remaja itu serta membawanya ke balai polis. Oleh itu, wanita tersebut disabit bersalah dan dimasukkan ke dalam penjara. Situasi tersebut boleh dikaitkan dengan peribasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Nurul Husna said...

Karina sering mengejek rakan sekelasnya Alisya, tetapi Alisya tidak boleh tahan dengan Karina lagi jadi Alisya memberi tahu kepada cikgu kaunseling sekolah dan meminta cikgu memberi tindakan ke atas Karina yang selalu mengejek. Kemudian, Karina di denda dan meminta maaf kepada Alisya. Karina kemudian menyesal dengan apa yang dia lakukan. Situasi tersebut boleh dikaitkan dengan peribasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Nur Khatirah Najwa said...

Emily kerap membuli rakan sekelasnya, Farah. Emily sering mennyuruh Farah untuk memnyiapkan kerja sekolahnya dan sebagainya. Ada kalanya, Emily akan mengeluarkan kata kata kesat tang menyinggung hati Farah. Farah akhirnya membertitahu guru terdekatnya kerana merasakan dirinya perlu bersuara tentang hal ini. Pada hari Isnin yang lalu, Emily dipanggil oleh pengetua sekolahnya akibat kelakuan membuli yang sering dilakukannya. Emily akhirnya diberi hukuman gantung sekolah.Situasi tersebut boleh dikaotkan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Nur Zhahereen Bt Mohammad Zamri said...

Zarul seorang murid yang pintar di dalam kelasnya. Suatu hari Zarul telah memarahi rakan sekelasnya dengan perkataan yang kasar juga dengan sindiran kerana memberikan jawapan yang kurang tepat pada soalan yang diberikan oleh gurunya serta bersikap biadap terhadap gurunya kerana membela rakannya yang memberi jawapan yang kurang tepat dan tidak bersetuju dengan tindakan dia memarahi dan menyindir rakannya akibatnya Zarul ditampar oleh gurunya kerana terlalu biadap dan dianggap sudah melebihi batas. Situasi ini boleh dikaitkan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Nurqasdina Bt Mohd Fariz said...

Azmir dipukul oleh kawan -kawannya kerana mengeluarkan kata -kata yang kesat.Oleh sebab itu, kita mestilah sentiasa berkata baik supaya tidak menyakiti dan mengguris perasaan orang lain. Situasi ini boleh dikaitakan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Unknown said...

Ibu zaidie baru pulang dari tempat kerja dan meminta zaidie untuk mengemas rumah tetapi zaidie tidak mahu dan melawan kata ibunya lalu zaidie dicubit oleh ibunya. Situasi ini boleh dikaitkan dengan pribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. - Amirah syafiyah

Aliahwahida said...

Aiman Seorang pelajar yang sentiasa menjadi buah mulut semua guru guru Dan pelajar kerana sentiasa mendapat marakah yang tertinggi. Tetapi apabila terlalu do sanjung, aiman Lupa diri senghi menyebabkan dirinya menjadi sombong Dan memperlekehkan kawan - kawan yang kurang pandai. Aiman sentiasa mengeluarkan kata kata yang kesat sehingga pelajar tersebut tidak tahan Dan terus PERGI berjumpa guru kaunseling. Oleh itu, aiman dipanggil oleh guru kaunseling Serta tersebar semua masalah yang aiman kepada semua guru guru. Situasi tersebut seperti peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Aliahwahida said...

Aiman Seorang pelajar yang sentiasa menjadi buah mulut semua guru guru Dan pelajar kerana sentiasa mendapat marakah yang tertinggi. Tetapi apabila terlalu do sanjung, aiman Lupa diri senghi menyebabkan dirinya menjadi sombong Dan memperlekehkan kawan - kawan yang kurang pandai. Aiman sentiasa mengeluarkan kata kata yang kesat sehingga pelajar tersebut tidak tahan Dan terus PERGI berjumpa guru kaunseling. Oleh itu, aiman dipanggil oleh guru kaunseling Serta tersebar semua masalah yang aiman kepada semua guru guru. Situasi tersebut seperti peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Afiqah said...
This comment has been removed by the author.
Afiqah said...

Ayren sentiasa mengeluarkan kata-kata kesat pada kawan-kawan sebaya di sekolahnya. Disebabkan itu, ramai yang tidak suka untuk berkawan dengannya kerana sering disumpah dengan kata-kata kesat yang sering keluar dari mulutnya. Situasi tersebut boleh dikaitkan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Unknown said...

Ibu zaidie baru pulang dari tempat kerja dan meminta zaidie untuk mengemas rumah tetapi zaidie tidak mahu dan melawan kata ibunya lalu zaidie dicubit oleh ibunya. Selepas dicubit, zaidie mengeluarkan kata kata kesat terhadap ibunya lalu ibu zaidie merotannya pula. Situasi ini boleh dikaitkan dengan pribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. - Amirah syafiyah

NUR ALYA SABRINA BINTI ROSLAN said...

NUR ALYA SABRINA BINTI ROSLAN

Rafiq dan Haiqal ialah kawan rapat. Mereka sering bersama, sama ada di sekolah ataupun di kawasan luar sekolah. Rafiq suka bergurau kasar tetapi dia menganggap itu perkara biasa baginya. Kadang-kadang dia tidak sedar bahawa perkataan atau perbualan dia menyakitkan hati atau menyinggung perasaan Haiqal. Suatu hari, Rafiq dipukul oleh Haiqal kerana kata-katanya yang kesat, kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Nur Munirah said...

Adam, Akmal, Amirul dan Azfa ialah antara pelajar yang degil di dalam kelasnya. Mereka tidak memberikan perhatian ketika guru mengajar malah membuat bising sehingga mengganggu pelajar lain yang hendak menumpukan perhatian. Suatu hari Puan Amna yang mengajar kelasnya itu geram akan kelakuan mereka dan mengambil tindakan dengan merotan dan membawa mereka ke bilik guru disiplin. Situasi tersebut boleh dikaitkan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Balqis Batrisyia said...

Khalid seorang yang bijak di sekolahnya tetapi dia tidak mempunyai kawan kerana dia sering memperlekehkan murid yang kurang pandai tertutamanya pelajar yang sekelas dengannnya.Dia sering ditegur tentang perbuatannya oleh kawan sekelasnya tetapi dia menghiraukannya. Pada suatu hari kelasnya perlu kepusat sumber untuk mata pelajaran Bahasa Melayu. Tiba -tiba dia tergelincir apabila menuruni tangga tetapi kawan sekelasnya hanya menggelakkannya tanpa memberi bantuan. Khalid menahan malu dan berjalan terjengket jengket kerana kesakitan.Akhirnya dia sedar kerana perbuatannya menyebabkan orang tidak suka dengannya jadi dia ingin mengubah perlakuannya terhadap orang lain.Situaasi ini berkaitan dengan peribahasa 'kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Afiqah said...

Syazliana

Norlaila suka mengata mencaci semua orang kerana dimata dia semua orang tidak sempurna sehinggalah dia dibenci oleh semua orang. Pada suatu hari Norlaila tiba-tiba jatuh sakit, tetapi tiada siapa hiraukannya. Bak kata perpatah kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Hanis Suhaimii said...

Tutur kata melambangkan keperibadian seseorang. Oleh itu, janganlah sesekali meninggikan suara semata-mata anda tidak berpuas hati dengan sesuatu perkara. Ada banyak cara untuk meluahkannya. Marah tidak akan membawa anda ke mana malahan akan mengundang impak yang sebaliknya.Sebab santan pulut binasa, sebab mulut badan binasa, begitulah nasib yang menimpa seorang wanita gara-gara kerana mengeluarkan kata-kata yang kurang elok terhadap pihak polis. Disebabkan kebiadapan itu, wanita berkenaan kini didakwa di mahkamah.

SYAKIRAH said...

Adif seorang mulut yang celupar. Dia selalu bercakap lepas kepada rakannya. Pada satu hari, disebabkan mulutnya yang celupar itu, Adif telah dipukul oleh rakan-rakannya. Bak kata pepatah kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Unknown said...

NURIN SYUKRIAH BT MOHD EFENDI

Seorang pelajar lelaki bernama Adam sering mengejek rakannya iaitu Amir. Kaki Amir dipotong akibat kecederaan parah ketika selamatkan ibunya di kediamannya yang telah dijilat api walaubagaimana pon Amir masih menjalani harinya seperti orang normal. Amir selalu berasa sedih apabila diejek Adam tapi sedikit pon Amir tidak membalas kutukan Adam itu. Pada suatu hari, Adam telah ditimpa kemalangan yang serius dan mengakibatkan kakinya dipotong. Sejak dari itu, Adam sangat menyesal dengan perbuatannya iaitu mengejek Amir . Situasi ini boleh dikaitkan dengan peribahasa kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa

Post a Comment

 
Kembara Musafir © 2020 DheTemplate.com. Supported by