PENA BAHASA

KEMBARA MUSAFIR
 

Sunday, May 3, 2020

Menulis Penutupan Karangan

13 comments
Amalan berjimat cermat dan menabung merupakan salah satu amalan mulia yang patut dipraktikkan oleh semua rakyat di negara kita. Huraikan empat langkah yang boleh diambil bagi menggalakkan anak-anak muda bijak menguruskan kewangan mereka.

1. Kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja
2. Didikan ibu bapa
3. Pihak sekolah mengadakan ceramah 
4. Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan

#jangan lupa gunakan teknik yang sudah diajar ya
#ada apa-apa masalah boleh pm cikgu
#selamat menulis!

13 comments:

Nurqasdina Bt Mohd Fariz said...

Jelaslah disini terdapat empat langkah yang boleh diambil. Antaranya ialah kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, didikan ibu bapa, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan. Pihak sekolah perlu membuat penambahbaikan untuk memupuk semangat berjimat cermat dalam diri pelajar. Saya berharap para pelajar bijak dalam menguruskan kewangan. Bak kata tokoh Mahatma Gandhi, berfikirlah untuk hari esok,namun bertindaklah hari ini. Oleh itu, pelbagai pihak wajar memainkan peranan agar amalan berjimat cermat menjadi budaya masyarakat kita setiap masa tanpa mengira peringkat umur.

Nur Zhahereen Bt Mohammad Zamri said...

Jelaslah disini terdapat empat langkah yang boleh diambil. Antaranya ialah kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, didikan ibu bapa, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan. Ibu bapa perlulah mengambil tindakan jika anak-anak muda boros dalam menguruskan wang. Saya berharap agar anak-anak muda dapat mengubah cara pemikiran mereka terhadap cara mereka menguruskan wang dan lebih memikirkan masa hadapan. Bak kata pepatah "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi". Kesimpulannya, semua pihak perlu mengamalkan sikap berjimat cermat dan menabung tanpa mengira usia.

Unknown said...

NURIN SYUKRIAH BT MOHD EFENDI

Jelaslah disini terdapat empat langkah yang boleh diambil seperti kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, didikan ibu bapa, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan. Ringkasnya, usaha untuk menanam sikap menabung dalam kalangan anak anak muda perlu dilakukan oleh semua pihak. Hal ini demikian kerana menabung bukan sahaja untuk kesejahteraan individu dimasa akan datang, tetapi juga dapat membantu mengukuhkan ekonomi negara. Saya berharap agar semua masyarakat dapat mengambil tindakan dan mengekalkan amalan yang mulia ini. Bak kata pepatah "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi. Jadinya, menabunglah demi masa hadapan.

Nurul Husna said...

Jelaslah disini terdapat empat langkah yang boleh diambil seperti kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, didikan ibu bapa, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan. Semua pihak memainkan peranan yang penting bagi mendidik anak-anak muda dalam menguruskan kewangan mereka di usia yang muda. Saya berharap anak-anak muda bijak dalam menguruskan kewangan demi msa depan mereka. Kesimpulannya, mengetahui cara yang bijak untuk menguruskan wang ini amatlah penting kepada semua pihak.

Afiqah said...

Natijahnya, terdapat empat langkah yang boleh diambil menggalakkan anak-anak muda bijak menguruskan kewangan mereka. Antaranya ialah Kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, Didikan ibu bapa, Pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan. Sebagaimana yang kita sedia maklum, semua pihak sangat penting dalam memainkan peranan untuk mendidik anak-anak muda dalam menguruskan kewangan untuk kemudahan masa hadapan. Saya berharap agak semua masyarakat terutamanya ibu bapa dapat memainkan peranan supaya dapat memberi contoh tauladan yang terbaik kepada anak-anak muda. Kesimpulannya, menabung ini sangat penting untuk penggunaan masa hadapan.

SYAKIRAH said...

Jelaslah disini terdapat empat langkah yang boleh diambil. Antaranya ialah kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja dan didikan ibu bapa. Selain itu, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan. Pihak sekolah hendaklah mengadakan aktiviti yang menarik dan mengenai pengurusan kewangan agar pelajar-pelajar minat untuk menyertai aktiviti tersebut. Saya berharap masyarakat pandai merancang masa depan yang cerah. Kesimpulannya, dengan mempelajari dan mengetahui tentang pengurusan kewangan dapat mencerahkan masa depan.

NUR HUMAIRA BATRISYIA BINTI MUHAMMAD ZAIDIE said...

Nama: Nur Humaira Batrisyia

Penutupan karangan:

Jelaslah bahawa disini terdapat empat langkah yang boleh diambil bagi menggalakkan anak-anak muda bijak menguruskan kewangan mereka yang telah kita bincangkan. Antaranya ialah kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja,didikan ibu bapa,pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan.Setiap pihak haruslah memainkan peranan mereka untuk menggalakkan anak-anak muda bijak menguruskan kewangan mereka. Saya berharap anak muda di masa kini sedar betapa pentingnya amalan menabung dan berjimat cermat agar mereka tidak akan menyesal dikemudian hari. Bak kata pepatah"sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna lagi." Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama untuk menggalakkan anak-anak muda bijak menguruskan kewangan mereka.

Nur Munirah said...

Jelaslah bahawa langkah langkah yang dibincangkan di atas iaitu kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, didikan ibu bapa, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan adalah penting bagi menggalakkan anak muda bijak dalam menguruskan kewangan mereka. Semua pihak haruslah memainkan peranan dan tanggungjawab mereka dengan menasihati anak muda bagi menggalakkan mereka supaya sentiasa berjimat cermat dan berusaha menabung demi menjamin masa hadapan yang cerah. Saya berharap agar anak muda sedar akan kepetingan amalan berjimat cermat dan menabung sebagai simpanan dan kegunaan masa akan datang jika diperlukan. Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan. Kesimpulannya, amalan berjimat cermat dan menabung perlulah dititikberatkan oleh semua pihak tanpa mengira peringkat usia.

Aliahwahida said...

Aliahwahida

Jelaslah bahawa dengan langkah langkah yang diterangkan di atas seperti kerajaan menjalankan kempen bijak berbelanja, didikan ibu bapa, pihak sekolah mengadakan ceramah dan Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek pengurusan kewangan adalah benar untuk menjadikan Anak anak muda lebih berjimat cermat ketika menggunakan Wang. Hal ini, semua pihak menjalankan peranan MASING MASING agar Anak anak muda dapat berjimat cermat Dan tidak boros ketika berbelanja. Saya berharap agar dengan langkah langkah ini dapat membuka minda anak muda betapa pentingnya menabung. Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan. Kesimpulanya, Anak anak muda perlu mempelajari Cara menabung agar Wang terjamin di Masa Alan datang.

Puteri shafikah said...

Puteri Shafikah

Kesimpulannya, amalan menabung sangat penting kepada kita kerana struktur ekonomi di negara kita tidak memberi jaminan yang baik kepada kita. Oleh hal yang demikian, bagi menangani masalah ini kita perlulah mengambil langkah yang proaktif seperti menabung agar dapat memberi kesenangan kepada kita pada masa akan datang. Bak kata pepatah sedikit sedikit lama-lama menjadi bukit.

NUR ALYA SABRINA BINTI ROSLAN said...

NUR ALYA SABRINA BINTI ROSLAN

Natijahnya, amalan berjimat cermat merupakan nilai murni dan amalan mulia yang patut dipraktikkan oleh semua rakyat di negara kita. Berpaksikan amalan ini, kita dapat hidup dengan kesederhanaan tanpa membazir. Amalkanlah sikap berserdahana ketika berbelanja dan sentiasa beringat bahawa hidup ada pasang dan surutnya seperti sebuah roda. Bak kata pepatah, sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit. Oleh itu, cermat semasa banyak dan berjimatlah semasa sedikit. Sehubungan dengan itu, kehidupan kita akan lebih harmoni dan bahagia.

Balqis Batrisyia said...

Jelaslah bahawa mengadakan kempen, didikan ibu bapa, mengadakan ceramah dan mewujudkan subjen pengurusan wang ialah langkah untuk mnggalakkan anak anak menguruskan wang dengan bijak.Semua pihak perlulah memainkan peranan masing masing kerana semua pihak mempunyai peranan yang sangat penting.Saya berharap anak anak muda akan memanfaatkannya dan dapat menguruskan wang mereka dengan bijak.Kesimpulannya,mengetahui cara menguruskan wang amatlah penting untuk masyarakat tidak kira muda mahupun tua.

Afiqah said...

Syazliana

Amalan menabung dan berjimat cermat dapat diterapkan melalui pelbagai cara. Anak muda mudah dibentuk . Bak kata perpatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Jadi sikap ini perlu diajar dari kecil untuk dijadikan panduan apabila mereka sudah dewasa nanti.

Post a Comment

 
Kembara Musafir © 2020 DheTemplate.com. Supported by