PENA BAHASA

KEMBARA MUSAFIR
 

Monday, June 29, 2020

Latihan Menulis Isi Karangan

17 comments
Punca-punca berlakunya gejala buli di sekolah

- Kurang kasih sayang keluarga
- Terpengaruh dengan rakan sebaya
- Ingin menunjukkan kuasa

#Sila guna teknik TOHUCONPEPE

17 comments:

Nur Adlyna said...

nama : nad

Punca-punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah apabila seorang pelaja itu ada masalah dengan keluarga seperti kurang mendapat kasih sayang dari keluarga. Contohnya, pelajar itu sering dipukul dengan bapanya, tidak mendapat perhatian secukupnya dan sebagainya. apabila pelajar ini tidak dapat perhatian di rumah, maka pelajar tersebut mula mencari perhatian di sekolah, contohnya membuat masalah di sekolah, ponteng kelas, membuli rakan sebaya dan sebagainya. bak kata pepatah seperti cacing naik ke mata.

Afiqah said...

Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang keluarga. Perkara ini disebabkan, ibu bapa yang terlalu sibuk bekerja sehingga anak-anak terabai dan ada juga sesetengah obu bapa yang suka memukul anak-anak dengan niat untuk mengajar. Tetapi mereka memukul sehingga tiada batas yang menyebabkan anak-anak memikir yang mereka didera. Oleh sebab itu, anak-anak memberontak untuk mendapatkan perhatian dengan membuli rakan sebaya. Dengan membuli, mereka rasakan mereka boleh meraih perhatian daripada ibu bapa mereka. Ketahuilah bahawa kurang kasih sayang adalah salah satu faktor punca berlakunya gejala buli di sekolah.

Unknown said...

Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang keluarga. Mereka yang manjadi pembuli ini berkemungkinan mereka juga adalah mangsa di rumah. Contohnya mereka sering dipukul sering diherdik oleh ibu bapa dan tidak diberi kasih sayang secukupnya oleh ibu bapa mereka. Oleh sebab itulah si pembuli itu membuli orang lain dengan alasan ingin berbalas dendam dan meluahkan perasaan marah itu kepada orang yang lemah. bak kata perpatah orang lain yang makan nangka, orang lain yang kena getah. Oleh itu, ibu bapa haruslah mendidik anak anak dan memberi kasih sayang sepenuhnya dari mereka kecil hingga ke besar.

Unknown said...

Syazliana

Hanis Suhaimii said...
This comment has been removed by the author.
Nur Khatirah Najwa said...

Antara punca-punca berlakunya gejala buli di sekolah adalah kerana kasih sayang keluarga yang tidak cukup. Ini kerana kasih sayang yang daripada keluarga sendiri tidaklah diberikan seperti apa yang diharapkan oleh sebuah keluarga yang bahagia.Contohnya, ibu bapa yang sering bergaduh sehingga menyebabkan anak anak mereka mengikut tindakan negatif yang ditunjukkan oleh ibu bapanya kepada orang lain.Bak kata pepatah, getah daun akan mengalir ke batang jua. Anak-anak sudah pasti menuryti ibu bapa dalam hal tingkah laku dan sikap. Oleh itu ibu bapa haruslah menunjukkan tindakan yang postif di hadapan anak anak.

NUR HUMAIRA BATRISYIA BINTI MUHAMMAD ZAIDIE said...

Nama: Nur Humaira Batrisyia Binti Muhammad Zaidie
Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah adalah disebabkan terpengaruh rakan sebaya. Hal ini kerana golongan pembuli berfikiran kurang matang dan gagal membezakan baik buruk sesuatu tindakan. Sebaliknya, mereka sentiasa terikut-ikut akan perangai dan tindakan rakan sebaya. Contohnya mereka melihat rakan sebaya membuli seseorang mereka merasakan membuli itu satu kehebatan. Oleh itu kita mestilah memilih rakan yang betul supaya kita tidak akan terjebak dengan kes buli dan nama kita tidak akan terbabit. Bak kata pepatah berteman dengan tukang minyak wangi kita akan wangi,berteman dengan tukang minyak kita akan ikut bau minyak. Yang bermaksud,jika berteman dengan tukang minyak wangi maka tubuh kita akan ikut terkene harum wangi. Jika kita berteman dengan tukang minyak tanah kita bisa bau minyak tanahnya.

Hanis Suhaimii said...

Antara punca gejala buli ini berlaku kerana kegagalan ibu bapa memberi sepenuh kasih sayang dan obligasi terhadap anak mereka. Ibu bapa hanya mementingkan kerjaya mereka yang bermotifkan hanya untuk mencari pendapatan keluarga sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka terhadap anak mereka. Hal ini menyebabkan ,seseorang anak itu kurang mendapat belaian kasih sayang daripada ibu bapa mereka. Anak juga sebenarnya tidak mengetahui perkara yang dilakukan oleh mereka itu baik atau buruk, akibat daripada tiada bimbingan daripada ibu bapa, akhirnya mereka terjebak dalam gejala yang tidak bermoral. Tambahan pula belaian kasih sayang yang tidak cukup yang diterima daripada ibu bapa juga melahirkan anak yang bersikap agresif sehingga mereka sanggup melakukan perkara yang tidak sepatutnya terhadap orang lain tanpa mempunyai rasa sedikitpun belas kasihan. Ibu bapa sewajarnya menjadi uswah hasanah bak kata pepatah " pepohon pokok tidak akan berliuk-liuk jika tidak ditiup angin. Tegaslah bahawa kurang mendapat kasih sayang menjadi salah satu punca gejala buli merebak bagai virus epidemik.

NUR ALYA SABRINA BINTI ROSLAN said...

Antara punca yang menyebabkan gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang ibu bapa. Hal ini disebabkan oleh ibu bapa tidak dapat memberikan sepenuh perhatian terhadap anak-anak. Terdapat juga ibu bapa yang tidak bekesempatan langsung untuk berbual mesra dengan anak kerana terlalu awal pergi ke kerja dan apabila balik dari kerja, kemungkinan anak-anak telah memasuki tidur. Keadaan ini menyebabkan anak-anak berasa dirinya kurang diberi perhatian oleh kedua-dua ibu bapanya. Sebagai contoh, ibu bapa tidak mempunyai masa untuk bertanya keadaan anak-anak di sekolah. Keadaan ibu bapa yang sibuk boleh mewujudkan kerenggangan rumah tangga kerana anak-anak tidak mendapat sepenuh belaian kasih sayang daripada ibu bapa. Hadis ada menyatakan bahawa anak anak diibaratkan seperti kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya. Tegaslah bahawa, ibu bapa perlu mampu mengimbangi kepentingan keluarga dan kerjaya mereka kerana anak-anak amat memerlukan kasih sayang seorang ayah dan ibu.

NUR HUMAIRA BATRISYIA BINTI MUHAMMAD ZAIDIE said...

Nama: Nur Humaira Batrisyia Binti Muhammad Zaidie
Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah adalah disebabkan terpengaruh rakan sebaya. Hal ini kerana golongan pembuli berfikiran kurang matang dan gagal membezakan baik buruk sesuatu tindakan. Sebaliknya, mereka sentiasa terikut-ikut akan perangai dan tindakan rakan sebaya. Contohnya mereka melihat rakan sebaya membuli seseorang mereka merasakan membuli itu satu kehebatan. Oleh itu kita mestilah memilih rakan yang betul supaya kita tidak akan terjebak dengan kes buli dan nama kita tidak akan terbabit. Bak kata pepatah berteman dengan tukang minyak wangi kita akan wangi,berteman dengan tukang minyak tanah kita akan ikut bau minyak tanah. Yang bermaksud,jika berteman dengan tukang minyak wangi maka tubuh kita akan ikut terkene harum wangi. Jika kita berteman dengan tukang minyak tanah kita bisa bau minyak tanahnya.

Aliahwahida said...

Antara punca- punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah terpengaruh dengan rakan sebaya.Hal ini kerana mereka akan merasakan diri mereka hebat apabila menjadi kumpulan untuk membuli pelajar yang lemah.contohnya, ketika melihat seseorang membuli,mereka akan berasa ingin melakukan perkara tersebut.Kita perlulah bijak memilih rakan Bak kata pepatah berteman dengan tukang minyak wangi Kita akan wangi,berteman dengan tukang minyak Kita akan bau minyak tanah.Tegaslah dengan terpengaruh dengan rakan sebaya, gejala buli di sekolah akan semakin meningkat Dan berleluasa.

Balqis Batrisyia said...

Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang keluarga. Hal ini menyebabkan mereka akan melepaskan kemarahan kepada orang lain apabila berasa tertekan di rumah . Contohnya, pembuli sering dipukul oleh bapanya dirumah atau penceraian dan pergaduhan antara ibu bapa yang membuatkan mereka stres. Bak kata pepatah mereka “seperti ular kena bedal” apabila berada di rumah. Tegaslah bahawa kurang kasih sayang keluarga menjadi salah satu faktor berlakunya gejala buli di sekolah.

2ksp said...

Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang keluarga. Mereka yang kurang kasih sayang keluarga boleh menyebabkan kurang rasa percaya diri. Contohnya,Anak yang kurang mendapat perhatian ayahnya biasanya akan mengalami konflik dalaman sehingga menjejaskan rasa percaya diri.Bak kata pepatah, pepohon pokok tidak akan berliuk-liuk jika tidak ditiup angin. Oleh itu, tegaslah bahawa ibu bapa haruslah memainkan peranan dalam mendidik anak-anak.

Nurul Husna said...

Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah pelajar terpengaruh dengan rakan sebaya mereka. Pengaruh rakan sebaya merupakan punca utama berlakunya gejala buli.Hal ini kerana, pelajar senang terpengaruh terutama pelajar yang masih setahun jagung. Contohnya, apabila mereka berkawan bersama pelajar yang sering membuli, mereka akan merasakan bahawa membuli ini adalah perkara yang tidak serious dan mereka terhibur apabila membuli rakan mereka. Kesimpulannya, kita perlulah bijak memilih kawan.Bak kata pepatah berteman dengan minyak wangi kita akan wangi, berteman dengan tukang minyak kita akan bau minyak tanah. Tegaslah bahawa rakan sebaya merupakan punca gelaja buli di sekolah.

Nur Munirah said...

Antara punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang keluarga. Hal ini kerana, kasih sayang daripada keluarga amatlah penting bagi membentuk sahsiah diri seseorang pelajar. Sebagai contoh, kasih sayang antara pelajar dan keluarga yang kukuh semestinya menginginkan nama baik keluarga tidak tercalar. Oleh itu, mereka tidak akan sewenang-wenangnya melakukan perkara yang memalukan nama baik diri dan keluarga. Oleh
yang demikian, ibu bapa seharusnya memberi kasih sayang dan perhatian yang secukupnya terhadap anak-anak mereka serta mendidik anak sejak kecil agar tidak melibatkan diri daripada melakukan perkara negatif seperti membuli. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya.

SYAKIRAH said...

Gejala buli di sekolah boleh terjadi disebabkan oleh pengaruh rakan sebaya. Lazimnya, golongan pembuli berfikiran kurang matang dan gagal membezakan baik buruknya sesuatu tindakan. Sebaliknya, mereka sentiasa terikut-ikut akan perangai dan tindakan rakan sebaya. Apabila individu itu tersalah memilih rakan, mereka kemungkinan besar akan terjebak dengan gejala buli ini. Di samping itu, keadaan akan bertambah buruk dengan sifat ego mereka yang tidak mahu kalah setelah dicabar rakan sebaya. Rakan-rakan pula akan memprovokasi individu tersebut sehingga tindakan pembuli di luar kewarasan otaknya.

SYAKIRAH said...

NURIN SYUKRIAH BT MOHD EFENDI

Punca berlakunya gejala buli di sekolah ialah kurang kasih sayang keluarga. Hal ini kerana, ibu bapa tidak menghiraukan apa yang yang dilakukan oleh anak-anak mereka. Contohnya, ibu bapa tidak memberi sepenuh perhatian disebabkan sibuk bekerja sehingga menyebabkan anak-anak terasa diabaikan. Kekurangan kasih sayang atau perhatian apabila di rumah akan memberikan tekanan kepada pelajar sehingga melepaskan tekanan tersebut dengan membuli rakan lain. Oleh itu, ibu bapa berperanan penting untuk mengelakkan gejala buli ini.

Post a Comment

 
Kembara Musafir © 2020 DheTemplate.com. Supported by