PENA BAHASA

KEMBARA MUSAFIR
 

Saturday, April 4, 2020

Cerpen Belaian Memori

0 comments


BELAIAN MEMORI
OLEH TENGKU SHAHIRAN TENGKU RUSLAN

Kedengaran bunyi bising di luar premis seakan-akan terdapat sedikit perselisihan faham antara pekerja dan pelangganku. Aku adalah Hisham. Pemilik perniagaan Stesen Minyak Petronas terbesar di salah sebuah daerah di Negeri Sembilan. Syarikat ini  merupakan wakil perusahaan kepada Petronas Dagangan Berhad (PDB) yang mana setiap operasi dan kegiatan di stesen mesti mengikut piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak Petronas Dagangan Berhad.  Antara produk utama yang dijual adalah Primax 97, Ron 95 dan Diesel serta barangan runcit di Kedai Mesra sebagai jualan sampingan.
            “Ada masalah apa ini?” soal aku kepada pekerjaku.
“Begini Encik Hisham, pelanggan ini tiba-tiba melenting kerana saya tertumpahkan minyak ke sisi keretanya.” Jawab pekerjaku dengan nada terketar-ketar. Sebaik sahaja pelanggan tersebut menoleh ke belakang, jantungku tiba-tiba berdegup kencang seolah-olah orang yang berdiri di hadapanku ini merupakan orang yang sangat aku kenali.
“Cikgu Jalal!” aku lantas berteriak kerana terlalu gembira berbaur kesayuan.
“Ya Allah, ini kamu ke Hisham. Gembiranya Cikgu bertemu kamu. Setelah hampir 20 tahun Cikgu tidak mendengar khabar kamu. Alhamdulillah, kamu berjaya mencapai cita-cita kamu sekarang. Boleh Cikgu peluk kamu Hisham. Cikgu sangat rindu dengan kamu.” Ini merupakan kali kedua aku menerima pelukan daripada seseorang yang sudah kuanggap sebagai seorang bapa. Pertemuan dengan Cikgu Jalal mengembalikan ingatan memori silamku semasa zaman sekolah  dahulu. 
Jarum jam menunjukkan 5.30 pagi. Seperti biasa Nenek Su mengejutkanku untuk membersihkan diri dan mengerjakan solat subuh.
“Sudah Nek Su, saya datang ni.” Aku pun seperti biasa membantu Nek Su menoreh getah sehingga jam 7.30 pagi. Kemudian, pulang ke rumah bersiap untuk ke sekolah dengan menaiki basikal peninggalan arwah atok.
“Hisham kamu tunggu, mengapa kamu datang lambat lagi ke sekolah?” tanya Cikgu Jalal yang merupakan cikgu disiplin di sekolah.
“Maafkan saya Cikgu Jalal. Sebenarnya pagi tadi saya terbangun lambat sebab emm.., sebab saya terlupa kunci jam cikgu,” jawabku dengan perasaan yang malu.
“Kali ini saya lepaskan kamu, lain kali jika saya dapat tahu kamu lambat lagi, saya akan pastikan kamu mendapat hukuman yang setimpal. Faham hisham! satu amaran keras daripada Cikgu Jalal menampar rasa kesal dibenakku.”
 "Sekejap Hisham, kenapa pakaian kamu lusuh dan kasut kamu kelihatan sangat kotor. Orang tua kamu tak tegur pakaian kamu ke sekolah?” soal cikgu lagi.
“Saya selalu lupa membasuh pakaian dan kasut saya cikgu,” jawapan yang aku berikan membuatkan Cikgu Jalal semakin geram denganku. Padahal aku sudah memakai baju seragam ini sejak dari tingkatan satu lagi dan inilah satu-satunya kasut yang aku gunakan untuk ke kebun, kelas dan bersukan.
 “Sudah, pergi masuk ke kelas! Kalau ada masalah beritahu saya!” pesan Cikgu dengan nada tegas. Aku pun masuk ke kelas dengan muka yang tebal menahan malu.
“Ini mesti kes engkau kena tegur dengan Cikgu Jalal sebab datang lambat lagi ke sekolah kan. Soal Shahir rakan karibku yang melihat kesedihan di raut wajahku.
“Aku sebenarnya sedih, Cikgu tegur pakaian aku lepas tu tanya orang tua aku tak ambil berat ke pasal pakaian aku ni. Kau pun tahukan aku agak sensitif  bila orang sebut-sebut tentang orang tua aku,”
“Ohh.., patutlah. Aku dah agak dah, mesti ada yang tak kena dengan kau pagi ni. Masakan pokok bergoyang jika tiada angin yang tiup kan.”
“Elleh.., geli pulak aku dengar engkau berpuitis pagi ni.” 
“Aku nak tanya sikitla Hisham. Kenapa la kau tak beritahu perkara sebenar kat Cikgu Jalal. Yelah, sekurang-kurangnya Cikgu akan lebih faham keadaan kau,” soal Shahir bagi mendapatkan kepastian.
“Habis kau nak aku beritahu apa kat Cikgu Jalal. Beritahu yang aku tinggal dengan nenek, setiap pagi aku kena pergi toreh getah, orang tua aku dah bercerai, ayah aku balik negara asalnya dan mak masuk Hospital bahagia gara-gara tekanan jiwa? Macam tu ke Shahir!” nada suaraku sebak menahan linangan kelopak mataku yang berair.
“Aku minta maaf la Hisham. Aku tak ada niat nak buat kau sedih. Cuma aku geram sikit bila Cikgu Jalal dengan cikgu-cikgu lain suka marah kau,” ujar Shahir serba salah.
Kedengaran bunyi loceng berdesing menandakan waktu rehat bagi semua murid. Aku dan Shahir duduk bersama bagi menjamah bekalan nasi goreng ayam yang dibawa oleh Shahir dari rumah. Tiba-tiba! Zul hadir dari arah belakang dan menolak aku jatuh ke lantai.
 “Hoi Zul! kenapa kau tolak Hisham. Kau tak nampak ke dia tengah makan,” soal Shahir dengan muka merah padam.
“Amboi, bukan main berlagak kau ye. Kau tahu kan Zul ni anak Penghulu Kampung. Suka hati dialah nak buat apa,” ujar Zin yang merupakan teman rapat Zul.
“Tak apa Shahir, sikit je ni. Kita pergi makan tempat lain ye,” pujuk aku bagi menenangkan kemarahan Shahir.
“Cukuplah Hisham. Aku dah tak tahan dengan perangai sombong dan bongkak anak Penghulu kampung ni. Dia buli kau sejak dari tingkatan satu lagi. Hari ni, aku akan pastikan dia menyesal dengan setiap perbuatan yang dia dah buat kat kau.”
“Aku hairanlah tengok kau ni Shahir. Apa yang kau dapat bergaul dengan Si Hisham ni. Bapak kau orang terkaya dan disegani di kampung. Kau patut jaga nama baik keluarga kau dan elakkan berkawan dengan sampah masyarakat ni. Taraf kau dengan hisham tak ubah seperti langit dan bumi,” jelas Zin dengan mimik muka yang berlagak.
 “Ya memang.., memang aku mengaibkan. Memang aku sampah masyarakat. Maaf kalau aku susahkan kau berdua. Aku tak pernah minta hidup cam ni.” air mataku sudah mula berjujuran di pipi.
“Kau berdua dengar sini. Aku beri kau amaran terakhir. Kalau aku nampak selepas ni kau buli atau hina Hisham. Nahas kau berdua aku kerjakan!” herdik Shahir bagi melepaskan amarah yang terpendam dalam darah mudanya.
“Apa kau merepek ni Shahir. Kalau kau kata aku buli dia aku mengaku. Tapi, kalau kau kata hina dia aku kurang setuju. Aku tak rasa aku hina tapi aku cuma sampaikan kebenaran,” jelas Zul.
“Betul apa yang Zul katakan tu. Kami berdua tak pernah hina Hisham. Aku rasa tak salah kalau kami nak cakap yang Si Hisham ni anak..,” satu penumbuk padu hinggap ke muka Zin.
 “Dah cukup! rayuku dengan tangisan yang teresak-esak. Ya memang aku, memang aku anak luar nikah, memang bapa aku pendatang asing, memang mak aku sakit jiwa. Tapi aku tetap sayang mereka sebab tanpa mereka aku takkan ada kat dunia ni. Aku tak faham apa salah aku sampai kau berdua benci sangat kat aku.” rintihku menahan gelora jiwa yang sarat menahan kesedihan.
Tanpa disedari, seorang pengawas telah melaporkan kepada Cikgu Jalal bahawa kami berempat bergaduh dan berkelahi di kantin. Oleh itu, kami dipanggil ke bilik disiplin untuk disoal siasat. Ahli lembaga disiplin bersepakat dan bersetuju untuk menghubungi penjaga kami. Kami semua disebat sebanyak tiga kali oleh pengetua sekolah.
Di suatu malam yang hening, terakam perbualan aku dengan Nenek Su.  “Nenek Su, boleh tak Hisham pergi ke rumah Shahir mengulang kaji pelajaran?”
“Buat apa kamu  belajar. Nenek takda duit nak sara perbelanjaan kamu jika kamu masuk universiti nanti. Kamu suka atau tidak, lepas habis belajar, kamu kena bantu nenek menoreh getah dan menjual kuih. Lupakanlah cita-cita kamu nak jadi ahli perniagaan berjaya tu.” celoteh Nenek Su panjang lebar.
            “Nenek Su tak perlu risau. Semua urusan pembiayaan Universiti nanti PTPTN yang tanggung. Lagipun, simpanan biasiswa Petronas yang Hisham ada sekarang masih banyak lagi. In shaa Allah boleh tampung perbelanjaan harian Hisham nanti. Nenek mengalah diam tanda bersetuju. Keesokan harinya, sewaktu di sekolah.
            “Hisham. Saya nak tanya ni. Kenapa kamu tak bawa orang tua kamu sekali ke majlis mohon restu sempena menghadapi Peperiksaan SPM?” soal Cikgu Jalal.
“Errr.., untuk pengetahuan cikgu, saya sebenarnya tinggal bersama nenek di rumah dan keluarga saya...” Aku menerangkan keadaan sebenar keadaan hidupku panjang lebar.
            Tiba-tiba, air mata Cikgu Jalal jatuh berlinangan. “Maafkan cikgu, selama ini saya tak tahu tentang keadaan hidup keluarga kamu. Kenapa kamu tak pernah beritahu perkara sebenar kepada Cikgu?” soal Cikgu Jalal sambil mengelap air matanya.
            “Sabar cikgu. Ya, saya mengaku. Memang saya itu ini. Tapi, saya sabar dan redha dengan ketentuan ilahi. Saya ingat lagi ustaz pernah berkata, Allah berfirman dalam surah Al-baqarah ayat 153, hai orang-orang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar. Saya yakin dan percaya bahawa setiap yang berlaku itu mesti ada hikmahnya. Lagipun bukankah agama islam melarang kita membuka atau menceritakan aib kita sendiri” jelasku dengan penuh hormat kepada cikgu.
            Cikgu Jalal memeluk erat diriku bagaikan seorang bapa dengan anak sambil mulutnya membisik ke telingku. Maafkan Cikgu. Itulah kali pertama aku merasakan kehangatan pelukan seorang bapa. Sedikit janggal kurasa, tetapi terasa tenang di jiwa.
Sewaktu Keputusan Peperiksaan SPM diumumkan, aku telah dinobatkan sebagai Pelajar Terbaik SPM peringkat Kebangsaan. Lantaran itu, aku telah melanjutkan pelajaran di Universiti Utara Malaysia dan akhirnya memilih untuk menjadi seorang ahli perniagaan Stesen Minyak Petronas yang berjaya.
Seusai Cikgu Jalal melepaskan pelukannya, lamunan terhadap memori zaman  silam remajaku hilang sekelip mata. Aku merasakan masa sangat pantas berlalu. Cikgu Jalal berlalu pergi dari premisku dengan menaiki Kereta Perodua Axianya yang berwarna merah menyala. Semerah memori indah yang tergamit di sukmaku.













0 comments:

Post a Comment

 
Kembara Musafir © 2020 DheTemplate.com. Supported by